1
Jeg kan, med brug af en tegning, beskrive vandets kredsløb i naturen og forklare de enkelte processer i kredsløbet med inddragelse af faglige begreber og fagsprog.
2
Jeg kan med mange konkrete eksempler beskrive og forklare, hvad vand og luft betyder for livet på Jorden.
3
Jeg kan give eksempler på vandets rolle som transportør af varme og/eller næringsstoffer i naturen, samt til dyr og planter.
4
Jeg kan forklare og bruge eksempler fra dagligdagen på, hvad man forstår ved opløsning, opløst stof og opløsningsmiddel.
5
Jeg kan beskrive, hvordan vi i Danmark udvinder vand fra grundvand og renser det, inden det distribueres.
6
Jeg kan give eksempler på, hvordan vand bliver forurenet og forklare, hvorfor spildevand skal renses.
7
Jeg kan forklare tryk i luft og vand og lidt om, hvorfor trykket ændrer sig opad i atmosfæren og nedad i havet.
8
Jeg kan forklare, hvordan tryk er defineret, og hvilke enheder man bruger i dagligdagen og blandt meteorologer.
9
Jeg kender opdriftsloven (Arkimedes lov) og kan bruge den både for opdrift i vand (fx skibe) og luft (fx balloner), fx i forbindelse med en simulation.